zaterdag 13 maart 2021

Raketles 9

We leerden reeds 'stop' zeggen wanneer er een probleem was. 

Voor onze kleuters is het moeilijk om te verwoorden waarmee de ander moet stoppen bv. stop met tegen mij te duwen, stop met mijn brooddoos af te nemen...Dit mag je thuis stimuleren om te doen.

We leerden ook al om verschillende oplossingen te bedenken bij een probleem of conflict.

Tijdens deze les gaan we de juiste oplossing kiezen bij een probleem.

Juf Mascha heeft geen koek en is triest, ze wil mijn koek maar ik geef lekker niets af! 

De kleuter met het Stopbord roept 'stop' en steekt het bord in de lucht. Hij /zij benoemt ons probleem.

Juf Mascha heeft prenten met mogelijke oplossingen voor ons probleem en toont ze. Nadien gaan de kleuters bij het blad staan met de oplossing waar 'iedereen blij van wordt'!

oplossing 1; we delen het koekje

oplossing 2; juf Mascha neemt het af van mij en loopt ermee weg

oplossing 3; we vragen hulp aan juf Petra om ons probleem op te lossen



de kleuters die kozen voor oplossing 1 en 3 kregen een lachend gezichtje op hun briefje want dat zijn de oplossingen waar we beiden blij van worden




het volgende probleem; we bouwen een huis en juf Mascha neemt mijn blokken af..



dit zijn de 3 oplossingen. De kleuters gaan weer aan de tafel staan bij de prent die de oplossing weet waar we beiden blij van worden







het laatste probleem; Ik speel met de bal en laat juf Mascha niet meespelen.
dit zijn de 3 oplossingen


onze kleuters maken hun eigen keuze waar iedereen blij van wordt. Er zijn telkens 2 oplossingen waar iedereen blij van wordt